CONȚINUTURI DE STUDIAT PENTRU PROMOVAREA EXAMENULUI DE TITULARIZARE – Educator-puericultor

Prețul inițial a fost: 195,00 lei.Prețul curent este: 124,00 lei.

Știm cu toții ce presupune pregătirea pentru susținerea examenului de titularizare. Mult efort, emoții, activități la grupă pe care le pregătim cu săptămâni bune înainte, lipsa materialelor de studiu…
Ei bine, tocmai de materiale ne ocupăm noi.
Pentru a răspunde acestei nevoi, am realizat un material amplu, atent gândit și în conformitate cu programa națională în vigoare.
Materialul este destinat educatorilor-PUERICULTORI și cuprinde toate conținuturile sugerate de programa națională pentru toate cele trei discipline:
– Limba și literatura română
– Introducere în Pedagogie – educație timpurie și curriculumul pentru educația timpurie a copiilor sub 3 ani
– Metodica desfășurării activităților instructiv-educative în creșă

Materialul are 238 pagini și este îndosariat. Astfel, aveți toată materia într-un singur loc. Temele sunt abordate cu seriozitate și după multă documentare, pe baza cărților menționate în bibliografia atașată programei naționale actuale.

Descriere

TEMATICA PENTRU LIMBA ȘI LITERATURA ROMÂNĂ

A. LIMBA ROMÂNĂ

Elemente de fonetică și de ortografie, ortoepie și ortografie
– Alfabetul limbii române
– Alfabetul fonetic internațional
– Tipuri de sunete-vocale, semivocale, consoane
– Corespondența literă-sunet
– Silaba și despărțirea cuvintelor în silabe (principiul fonetic)
– Accentul. Utilizarea corectă a accentului. Variante accentuate admise/neadmise de
normă
– Structura fonologică a cuvintelor: diftong, triftong, hiat
– Scrierea și pronunția corectă a cuvintelor de origine străină
– Semne de punctuație și de ortografie

Elemente de vocabular
– Cuvântul – unitatea de bază a vocabularului
– Sensul cuvintelor (sens propriu de bază; sens secundar; sens figurat)
– Mijloace de îmbogățire a vocabularului (interne: derivarea, compunerea, conversiunea; externe: împrumuturile)
– Familia de cuvinte; câmpul lexical
– Relații semantice:
• sinonime
• antonime
• omonime
• cuvinte polisemantice
• paronime

Părțile de vorbire
– Verbul – modurile verbale (indicativ, condițional-optativ, conjunctiv, imperativ) și timpurile verbale; forme verbale nepersonale (infinitiv, participiu, gerunziu, supin); ortografie și ortoepie.
– Substantivul și articolul – substantive comune și substantive proprii; genul și numărul; substantive colective; cazul substantivelor; funcții sintactice; categoria determinării: articolul hotărât și nehotărât; ortografie și ortoepie.
– Adjectivul – tipuri; acordul adjectivului cu substantivul; gradele de comparație; funcții sintactice; ortografie și ortoepie.
– Pronumele și adjectivul pronominal – tipuri (pronumele personal propriu-zis; pronumele reflexiv; adjectivul de întărire; pronumele de politețe; pronumele și adjectivul posesiv; pronumele și adjectivul demonstrativ; pronumele și adjectivul interogativ; pronumele și adjectivul relativ; pronumele și adjectivul nehotărât; pronumele și adjectivul negativ); cazuri și funcții sintactice; ortografie și ortoepie.
– Numeralul – tipuri de numeral (cardinal și ordinal), categoria numărului, genului; valoarea adjectivală, substantivală și pronominală; cazul; funcții sintactice; ortografie și ortoepie.
– Adverbul, prepoziția, conjuncția, interjecția – tipuri/clasificare; recunoaștere; ortografie, ortoepie și punctuație.

Organizarea propoziției și a frazei
– Enunțul. Tipuri de enunț – propoziții, fraze; enunțuri asertive, interogative, imperative, exclamative
– Propoziții afirmative și negative
– Relații sintactice la nivelul enunțului: coordonarea și subordonarea – modalități/mijloace de realizare

Funcții sintactice
– Predicatul – verbal și nominal-realizări ale predicatului verbal; predicatul nominal: verb copulativ și nume predicativ-realizări; propoziția predicativă, realizare a numelui predicativ-recunoaștere, construcție/exemplificare
– Subiectul – exprimat: simplu și multiplu; acordul predicatului cu subiectul; subiect neexprimat-subînțeles și inclus; realizări ale subiectului
– Complemente
• complementul direct – recunoaștere; realizări ale complementului direct; aspecte normative
• complementul indirect – recunoaștere; realizări ale complementului indirect; aspecte normative
• complementul prepozițional – recunoaștere; realizări ale complementului prepozițional; aspecte normative
– Circumstanțiale: de loc, de timp, de mod – recunoaștere; realizări ale circumstanțialelor de loc, de timp, de mod
– Atributul – recunoaștere, realizări ale atributului

Elemente de stilistică
– Limba standard
– Limba vorbită. Limba scrisă
– Limbaj popular. Varianta regională a limbii
– Limbaj colocvial

B. LITERATURA ROMÂNĂ

Genul epic – specii literare: balada populară și cultă, basmul popular și cult, fabula, legenda populară, romanul, schița

a) Concepte operaționale asociate:

– instanțele comunicării narative: autor, narator, personaj, citator
– construcția discursului narativ: specie literară, acțiune, tema, momentele subiectului, conflict, incipit, final, tipare textuale, repere spațiale și temporale, personaje – tipologie, modalități de caracterizare, limbajul naratorului, stilul direct, stilul indirect și stilul indirect liber

b) Conținuturi:

– balada populară: Miorița, Monastirea Argeșului
– balada cultă: Andrii Popa de Vasile Alecsandri, Pașa Hassan de George Coșbuc
– basmul popular: Greuceanu, Prâslea cel voinic și merele de aur
– basmul cult: Făt-Frumos din lacrimă de Mihai Eminescu, Povestea lui Harap-Alb de Ion Creangă
– fabula: Câinele și cățelul de Grigore Alexandrescu, Șoarecele și pisica de Grigore Alexandrescu
– legenda populară: Legenda ciocârliei, Legenda lăcrămioarelor
– romanul: Baltagul de Mihail Sadoveanu, Fram, ursul polar de Cezar Petrescu
– schița: D-l Goe… de I. L. Caragiale, Vizita… de I. L. Caragiale

Genul liric – specii literare: pastelul

a) Concepte operaționale asociate:

– elemente de compoziție: titlu, motiv literar, idee poetică
– elemente de prozodie: aliterația, antiteza, comparația, epitetul, hiperbola, metafora, personificarea, enumerația, repetiția, interogația retorică etc.)

b) Conținuturi: se studiază câte două texte poetice aparținând următorilor autori: Vasile Alecsandri, Tudor Arghezi, Ana Blandiana, George Coșbuc, Mihai Eminescu, Nichita Stanescu

Genul dramatic – specii literare: comedia

a) Concepte operaționale asociate: acte, scene, tablouri, didascalii, conflict dramatic, personaj, dialog, monolog, tema, categorii estetice – comical

b) Conținuturi:
– comedia: O scrisoare pierdută de I. L. Caragiale

TEMATICA PENTRU INTRODUCERE ÎN PEDAGOGIE – EDUCAȚIE TIMPURIE ȘI CURRICULUMUL PENTRU EDUCAȚIA TIMPURIE A COPIILOR SUB 3 ANI

• Educație, inovație și reformă
– Educația și provocările lumii contemporane. Noile educații
– Educația timpurie – dimensiune a învățării pe tot parcursul vieții
– Alternative educaționale în educația timpurie
– Tranziția copilului mic din familie la creșă și/sau grădiniță

• Educabilitatea. Factorii dezvoltării personalității umane – interacțiuni și dominante
– Conceptul de dezvoltare și conceptul de educabilitate
– Ereditatea, factor intern al dezvoltării personalității
– Mediul, factor extern al dezvoltării personalității
– Educația – factor hotărâtor al dezvoltării psihice; specificul influențelor educative la vârstele timpurii
– Metode, tehnici și instrumente de cunoaștere a specificului dezvoltării psihice la vârstele timpurii. Repere ale dezvoltării la vârstele timpurii. Domeniile de dezvoltare (Dezvoltarea fizică, sănătate și igienă personală; Dezvoltarea socio-emoțională; Capacități și atitudini în învățare; Dezvoltarea limbajului, a comunicării și premisele citirii și scrierii; Dezvoltarea cognitivă și cunoașterea lumii)

• Proiectarea didactică în învățământul antepreșcolar
– Conceptul de proiectare didactică; funcțiile proiectării didactice; etapele proiectării didactice
– Produsele curriculare fundamentale: plan de învățământ, programă școlară, planificare tematică anuală, planificare calendaristică săptămânală, proiectul didactic

• Joc și învățare în educația timpurie
– Joc și învățare – delimitări conceptuale
– Jocul ca activitate fundamentală a copilului: evoluția comportamentului de joc la copilul de 0-3 ani – rolul educator-puericultorului în activitățile ludice; cerințe generale privind organizarea spațiului fizic pentru educația și dezvoltarea copilului de la naștere la 3 ani
– Tipuri de jocuri specifice vârstei timpurii: jocuri de manipulare, jocuri imitative, jocuri senzoriale, jocuri de construcții, jocuri-mimă, jocuri muzicale, jocuri de rol
– Jucăria și rolul ei psihopedagogic: semnificația jucăriei pentru copil, rolul jucăriei în dezvoltarea psihică a copilului
– Jocul ca mijloc de explorare și experimentare
– Aspecte psihopedagogice ale învățării de la 0-3 ani
– Relația dezvoltare-învățare: teorii ale învățării (J. Piaget, L.S. Vigotski, Maria Montessori etc.) și tipuri de învățare
– Învățarea centrată pe copil
– Direcții ale diferențierii intervențiilor educaționale/experiențelor de învățare: diferențierea din perspectiva educatorului: adaptarea modalităților de comunicare, a sarcinilor, a mediului fizic și psihologic, diferențierea experiențelor de învățare și dezvoltare din perspectiva copilului, specificul diferențierii intervențiilor de îngrijire și educație la copiii mici
– Fișa de apreciere a progresului copilului înainte de intrarea în grădiniță

• Managementul grupurilor de copii
– Dinamica relațiilor în grupul de copii (relația copil – copil, relația copil – educator-puericultor)
– Relația unitate de învățământ – familie. Aspecte specifice ale comunicării cu părinții (contexte de comunicare, modalități de comunicare, etape, atribuții, drepturi)
– Rolul cadrului didactic în proiectarea, monitorizarea și evaluarea activităților ludice și de învățare: includerea activităților ludice alese în programul grupei, pregătirea activităților ludice și de învățare, modalități de evaluare și monitorizare a activităților
– Colaborarea cu părinții, colegii, cu alte categorii profesionale și comunitatea

• Copiii cu cerințe educative speciale (CES) în creșă
– Servicii integrate și incluzive în educația timpurie
– Colaborarea cu părinții și cu alte categorii profesionale de sprijin

TEMATICA PENTRU METODICA DESFĂȘURĂRII ACTIVITĂȚILOR INSTRUCTIV-EDUCATIVE ÎN CREȘĂ

• Curriculum pentru educația timpurie
– activități ludice și de învățare pentru copiii sub 3 ani (rutine și tranziții, activități tematice, jocuri și activități liber-alese)

• Proiectarea didactică – elaborarea documentelor de proiectare didactică
– planificare calendaristică săptămânală, proiect de activitate didactică (temă, scop, obiective, evenimente didactice)

• Organizarea și amenajarea spațiului educațional și rolul centrelor de interes/ariilor de stimulare:
– ambianța psiho-relațională
– modalități de organizare a grupei
– modele de aranjare spațială a grupei
– activități ludice și de învățare cu grupa

• Organizarea și realizarea activităților ludice și de învățare în educația timpurie
– jocuri și activități liber-alese
– rutine și tranziții
– activități tematice (activități de creație și comunicare, activități de cunoaștere, activități de muzică și mișcare, activități artistice și de îndemânare, activități în aer liber, jocul)
– activități extrașcolare

• Evaluarea în educația timpurie
– funcții ale evaluarii (constatativă, predictivă, diagnostică)
– forme de evaluare (evaluare inițială, evaluare formative / continuă, evaluare sumativă / cumulativă)
– metode și instrumente de evaluare – tradiționale și moderne (analiza produselor activității, observarea sistematică, convorbirea cu scop evaluativ, portofoliul copilului, Reperele fundamentale în învățarea și dezvoltarea copilului de la naștere la 7 ani, fisele de apreciere a progresului copilului înainte de intrarea în grădiniță, caietul de observații etc.)