Descriere
CUPRINS
TEMATICA PENTRU LITERATURA ROMÂNĂ:
a) Proza – specii narative: basmul cult, schița, povestirea, nuvela, romanul.
Conținuturi:
Povestea lui Harap-Alb de Ion Creangă
D-l Goe… / Vizită de I. L. Caragiale
Hanu Ancuței de Mihail Sadoveanu
Moara cu noroc de Ioan Slavici
Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război de Camil Petrescu
b) Poezia:
Poezia epică: fabula
Poezia lirică
Conținuturi: Se studiază un singur text poetic aparținând următorilor autori: Mihai Eminescu, Vasile Alecsandri, Grigore Alexandrescu, Tudor Arghezi, Nichita Stănescu.
c) Dramaturgia – comedia
Conținuturi:
O scrisoare pierdută de I. L. Caragiale
Notă:
Componenta Limba și literatura română din structura probei de concurs va fi dimensionată pe două module:
– aplicarea elementelor de limbă română pe un text la prima vedere, care poate fi selectat atât din opera scriitorilor studiați, cât și din cea a altor autori;
– redactarea unui eseu structurat, un eseu liber sau un eseu argumentativ, pe baza unui text aparținând scriitorilor prevăzuți în prezenta programă de concurs.
TEMATICA PENTRU LIMBA ROMÂNĂ:
– Sunetele limbii române
– Corespondența dintre litere și sunete
– Segmentul vocalic (diftong; triftong; hiat)
– Silaba. Regulile silabației în limba română
– Ortografia și despărțirea cuvintelor în silabe
– Semnele de punctuație si de ortografie
– Funcționalitatea semnelor de punctuație și a semnelor ortografice
– Sensul cuvintelor (sensul propriu și sensul figurat)
– Relații semantice între cuvinte (sinonimie, antonimie, omonimie, paronimie, polisemie)
– Îmbogățirea vocabularului (mijloace interne, mijloace externe)
– Verbul (clasificare; categorii gramaticale specifice; funcții sintactice)
– Substantivul (clasificare; categorii gramaticale specifice; funcții sintactice)
– Articolul (clasificare)
– Pronumele (clasificare; categorii gramaticale specifice; funcții sintactice)
– Adjectivul (clasificare; categorii gramaticale specifice; funcții sintactice)
– Numeralul (clasificare; categorii gramaticale specifice; funcții sintactice)
– Adverbul (clasificare; grade de comparație; funcții sintactice)
– Conjuncția (clasificare)
– Prepoziția (clasificare; prepoziții care se construiesc cu genitivul, dativul, acuzativul)
– Interjecția (clasificare; funcții sintactice)
– Subiectul (clasificare)
– Predicatul (clasificare)
– Acordul dintre subiect și predicat
– Atributul (clasificare)
– Complementul (clasificare)
– Propoziția și felul propozițiilor
– Fraza
– Raporturile sintactice în frază (de interdependență; de coordonare si de subordonare în propoziție și în frază)
– Mijloacele de exprimare a raporturilor sintactice în propoziție și frază
– Tipuri de propoziții subordonate (subiectivă, predicativă, atributivă, completivă directă și completivă indirectă, circumstanțiale)
TEMATICA PENTRU PEDAGOGIE PREȘCOLARĂ:
1. EDUCAȚIE, INOVAȚIE ȘI REFORMĂ
– Educația și provocările lumii contemporane. Noile educații
– Educația timpurie – dimensiune a învățării pe tot parcursul vieții
– Alternative educaționale în educația timpurie
– Tranziția de la grădiniță la școală
– Grădinița – nucleu al unei comunități care învață
2. EDUCABILITATEA. FACTORII DEZVOLTĂRII PERSONALITĂȚII UMANE – INTERACȚIUNI ȘI DOMINANTE
– Conceptul de dezvoltare și conceptul de educabilitate
– Ereditatea, factor intern al dezvoltării personalității
– Mediul, factor extern al dezvoltării personalității
– Educația – factor hotărâtor al dezvoltării psihice; specificul influențelor educative la vârstele timpurii
– Metode, tehnici și instrumente de cunoaștere a specificului dezvoltării psihice la vârstele timpurii. Repere ale dezvoltării la vârstele timpurii. Domeniile de dezvoltare (Dezvoltarea fizică, sănătate și igienă personală; Dezvoltarea socio-emoțională; Capacități și atitudini în învățare; Dezvoltarea limbajului, a comunicării și premisele citirii și scrierii; Dezvoltarea cognitivă și cunoașterea lumii)
3. PROIECTAREA DIDACTICĂ ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL PREȘCOLAR
– Conceptul de proiectare didactică; funcțiile proiectării didactice; etapele proiectării didactice
– Produsele curriculare fundamentale: plan de învățământ, programă școlară, planificare tematică anuală, planificare calendaristică săptămânală, proiectul tematic, proiectul didactic
4. ÎNVĂȚAREA ÎN GRĂDINIȚĂ. ORIENTĂRI CONTEMPORANE ÎN TEORIA ȘI PRACTICA ÎNVĂȚĂRII ÎN GRĂDINIȚĂ
– Conceptul de învățare în grădiniță. Mecanisme și procesualitate. Forme, tipuri și niveluri de învățare
– Teorii ale învățării (B. F. Skinner, J. Piaget, L. S. Vîgotski, D. P. Ausubel, R. Gagne etc.)
– Condiții interne ale învățării în grădiniță: procesele cognitive, afective, volitive; motivația – geneză, dinamică, forme, structuri motivațional-atitudinale. Legea optimului motivațional
– Condiții externe ale învățării în grădiniță: statutul educatoarei, mediul grădiniței și al grupei de copii preșcolari, mediul socio-familial, factori ergonomici și de igienă ai învățării
– Noi semnificații și extensii ale conceptului de învățare (învățarea utilizând metoda proiectelor/principiile Planului Dalton/Flipped learning etc.)
– Învățarea centrată pe copil. Valorificarea unor teorii psihologice ale învățării (teoria inteligențelor multiple, teoria inteligenței emoționale, teorii de tip constructivist), ca modele de instruire adaptate la specificul învățământului preșcolar
5. COPII CU CERINȚE EDUCATIVE SPECIALE (CES) ÎN GRĂDINIȚĂ
– Educația incluzivă în grădiniță. Servicii integrate și incluzive în educația timpurie
– Colaborarea cu părinții și cu alte categorii profesionale de sprijin
6. MANAGEMENTUL CARIEREI DIDACTICE
– Prevederi legislative care sprijină dezvoltarea carierei didactice
– Importanța dezvoltării profesionale în cariera didactică
Notă: Pentru componenta Pedagogie preșcolară YH din structura probei de concurs se va solicita elaborarea unui eseu structurat/eseu argumentativ.
TEMATICA PENTRU METODICA DESFĂȘURĂRII ACTIVITĂȚILOR INSTRUCTIV-EDUCATIVE ÎN GRĂDINIȚA DE COPII:
1. CURRICULUM PENTRU EDUCAȚIA TIMPURIE – structură, principii și valori fundamentale; plan de învățământ, metodologia de aplicare a planului de învățământ, domenii de dezvoltare, domenii experiențiale, activități de învățare, organizarea și amenajarea spațiului educațional și rolul centrelor de interes/ariilor de stimulare
2. PROIECTAREA DIDACTICĂ –SPECIFICUL PROIECTĂRII DIDACTICE ÎN GRĂDINIȚĂ: lectura personalizată a programei pentru educația timpurie, planificare tematică anuală, planificare calendaristică săptămânală, proiecte tematice, proiect de activitate didactică (temă, scop, obiective operaționale, evenimente didactice)
3. ORGANIZAREA ACTIVITĂȚILOR DE ÎNVĂȚARE ÎN EDUCAȚIA TIMPURIE:
– mediul educațional, ambianța psiho-relațională, modalități de organizare a grupei, modele de aranjare spațială a grupei, activități de învățare cu grupa combinată;
– tipuri, importanță, specific, organizare,desfășurare, evaluare: activități pe domenii experiențiale, jocuri și activități liber-alese, activități pentru dezvoltare personală, activități integrate, activități monodisciplinare, activități opționale, activități extrașcolare.
4. JOCUL ÎN EDUCAȚIA TIMPURIE – definirea jocului și specificul lui în preșcolaritate. Funcțiile și clasificarea jocurilor. Relația joc–dezvoltare–învățare
5. MODALITĂȚI SPECIFICE DE REALIZARE A ACTIVITĂȚILOR DIDACTICE ÎN EDUCAȚIA TIMPURIE: memorizare, convorbire, povestire și repovestire, lectura după imagini, observarea, joc didactic, exercițiu cu material individual, joc-exercițiu, joc de rol, joc logico-matematic, joc cu text și cânt, joc muzical, joc de mișcare, joc de creație, lectura educatoarei, dramatizare, audiție, pictură, desen, modelaj, colaj
6. STRATEGII DIDACTICE TRADIȚIONALE ȘI MODERNE UTILIZATE ÎN EDUCAȚIA TIMPURIE: metodă de învățământ, procedeu didactic, tehnică, instrument didactic, mijloace de învățământ, materiale didactice
7. EVALUAREA ÎN EDUCAȚIA TIMPURIE: funcții (constatativă, predictivă, diagnostică), forme de evaluare (evaluare inițială, evaluare formativă/continuă, evaluare sumativă/cumulativă), metode și instrumente de evaluare -tradiționale și moderne (analiza produselor activității, observarea sistematică, convorbirea cu scop evaluativ, portofoliul copilului, Reperele fundamentale în învățarea și dezvoltarea copilului de la naștere la 7 ani, fișele de apreciere a progresului copilului înainte de intrarea în clasa pregătitoare, caietul de observații etc.)