CONȚINUTURI DE STUDIAT PENTRU PROMOVAREA EXAMENULUI DE DEFINITIVARE ÎN ÎNVĂȚĂMÂNT – Educator-puericultor

Prețul inițial a fost: 160,00 lei.Prețul curent este: 114,00 lei.

Examenul național de definitivare în învățământ este o probă dificilă care necesită mult timp de pregătire, dar care îți poate oferi o importantă satisfacție profesională, dacă îl promovezi cu succes.
Materialul este realizat pentru a veni în sprijinul cadrelor didactice care se pregătesc pentru susținerea examenului de definitivat, într-o formă ce-l face ușor de parcurs și care oferă instrumentele esențiale pentru o pregătire temeinică.
Materialul ajunge la dvs. îndosariat, sub forma unei cărți.

Descriere

LIMBA ROMÂNĂ ȘI LITERATURA PENTRU COPII

CONȚINUT TEMATIC

Limba română

Elemente de fonetică și de ortografie, ortoepie și ortografie
•alfabetul limbii române și alfabetul fonetic international
•tipuri de sunete: vocale, semivocale, consoane
•corespondența literă-sunet
•diftong, triftong, hiat
•silaba și despărțirea în silabe – reguli de despărțire în silabe
•accentul
•semne ortografice (apostroful, bara oblică, blancul, cratima, linia de pauză, punctul, virgula)
•semne de punctuație (punctul, semnul întrebării, semnul exclamării, punctele de suspensie, două puncte, ghilimelele, linia de dialog, punctul și virgula, virgula, linia de pauză, parantezele)
•scrierea cu literă mare sau mică

Elemente de vocabular
•sinonime
•antonime
•cuvinte polisemantice
•omonime
•paronime
•mijloace interne de îmbogățire a vocabularului (derivarea și compunerea)

Părțile de vorbire
•verbul – modurile și timpurile verbale; forme verbale nepersonale; ortografie și ortoepie.
•substantivul și articolul – substantive comune și substantive proprii; genul și numărul; substantive colective; cazul substantivelor; funcții sintactice; categoria determinării: articolul hotărât și nehotărât; ortografie și ortoepie.
•adjectivul – tipuri; acordul adjectivului cu substantivul; gradele de comparație; funcții sintactice; ortografie și ortoepie.
•pronumele și adjectivul pronominal – tipuri (pronumele personal propriu-zis; pronumele reflexiv; adjectivul de întărire; pronumele de politețe; pronumele și adjectivul posesiv; pronumele și adjectivul demonstrativ; pronumele și adjectivul interogativ; pronumele și adjectivul relativ; pronumele și adjectivul nehotărât; pronumele și adjectivul negativ); cazuri și funcții sintactice; ortografie și ortoepie.
•numeralul – tipuri de numeral (cardinal și ordinal), categoria numărului, genului; valoarea adjectivală, substantivală și pronominală; cazul; funcții sintactice; ortografie și punctuație.
•adverbul, prepoziția, conjuncția, interjecția – tipuri/clasificare; recunoaștere; ortografie, ortoepie și punctuație.

Organizarea propoziției și a frazei
•Enunțul. Tipuri de enunț
•propoziții afirmative și negative
•relații sintactice la nivelul enunțului: coordonarea și subordonarea – modalități/mijloace de realizare

Funcții sintactice
•predicatul – verbal și nominal – realizări ale predicatului verbal; predicatul nominal: verb copulativ și nume predicativ-realizări; propoziția predicativă, realizare a numelui predicativ-recunoaștere, construcție/ exemplificare
•subiectul – exprimat: simplu și multiplu; acordul predicatului cu subiectul; subiect neexprimat-subînțeles și inclus; realizări ale subiectului
•complemente
complementul direct – recunoaștere; realizări ale complementului direct; aspecte normative
complementul indirect – recunoaștere; realizări ale complementului indirect; aspecte normative
complementul prepozițional – recunoaștere; realizări ale complementului prepozițional; aspecte normative
•atributul – recunoaștere, realizări ale atributului

Elemente de stilistică
•limba standard
•limba vorbită. Limba scrisă
•limbaj popular. Varianta regională a limbii
•limbaj colocvial

Literatura pentru copii
Creația populară – Folclorul literar pentru copii
•Genul epic
a) specii literare: basmul popular, legenda populară, snoava
b) conținuturi:
basmul popular: Aleodor Împărat, Greuceanu (colecția Petre Ispirescu)
legenda populară: Legenda lui Traian și Dochia, Legenda Vrâncioaiei
snoava: vol. Păcală și Tândală
•Genul liric
a) poezii ceremoniale: colinde, ghicitori, proverbe, zicători
b) conținuturi:
colinde: Florile Dalbe, Plugușorul, Sorcova
ghicitori, proverbe, zicători (colecția lui Petru Demetru Popescu)
Creația cultă
•Genul epic
a) specii literare: fabula, legenda cultă, basmul cult, povestirea, schița, romanul pentru copii și despre copii, narațiune versificată
b) conținuturi:
fabula: Toporul și pădurea de Grigore Alexandrescu, Greierele și furnica sau Corbul și Vulpea de Jean de La Fontaine
legenda cultă: Legenda ciocârliei de Vasile Alecsandri, Legendele Olimpului de Al. Mitru
basmul cult: Palatul de cleștar de Barbu Ștefănescu Delavrancea, Hansel și Gretel sau Cenușăreasa de Frații Grimm
povestirea: Căprioara de Emil Gârleanu, Dumbrava minunată de Mihail Sadoveanu, Moș Ion Roată și Unirea de Ion Creangă, vol. Povestiri istorice de Dumitru Almaș (La Rovine în câmpii, Ștefan cel Mare, Biruitor în lupta de la Vaslui), Mica sirenă sau Povestea lebedelor de H. Ch. Andersen
romanul pentru copii și despre copii: Amintiri din copilărie (fragmente) de Ion Creangă, Micul Prinț de Antoine de Saint-Exupéry
narațiune versificată: Cărțile cu Apolodor de Gellu Naum
•Genul liric
a) poezii despre copilărie, poezia despre natură, poezia de inspirație istorică
b) conținuturi:
poezia despre copilărie: Cântec de adormit Mitzura de Tudor Arghezi, Întâmplări din grădina mea de Ana Blandiana
poezia despre natură: În grădină de Dimitrie Anghel, La mijloc de codru de Mihai Eminescu
poezia de inspirație istorică: Scrisoarea III de Mihai Eminescu, Țară de Lucian Blaga
poezia despre călătorie: Dor de călătorie de Vasile Alecsandri, În tren de George Topârceanu, Aventurile lui Arik de Ioana Nicolaie
poezia despre joc: Joc la soare de Constanța Buzea, Joc de Ana Blandiana
poezia despre familie: O, mamă… de Mihai Eminescu, Acasă de Octavian Goga, Firimituri de Ioana Nicolaie
•Teatrul pentru copii
a) conținuturi: Înșir’te mărgărite de V. Eftimiu, Viața ca o poveste de Sînziana Popescu (vol. Teatru pentru prichindei: mari, mici și mititei)

TEMATICA PENTRU METODICA DESFĂȘURĂRII ACTIVITĂȚILOR
INSTRUCTIV-EDUCATIVE ÎN CREȘĂ

•Curriculumul pentru educație timpurie
•structura curriculumului pentru educația timpurie; principii și valori fundamentale
•concepte de bază ale programei pentru educația timpurie (domenii de dezvoltare, dimensiuni ale dezvoltării, comportamente observabile, teme anuale de studiu)
•planul de învățământ – importanță și organizare
•metodologia de aplicare a planului de învățământ – elemente de bază: programul zilnic de activitate; jocuri și activități liber-alese, rutine și tranziții, activități tematice și activitățile de dezvoltare a înclinațiilor personale/predispozițiilor/aptitudinilor din perioada după-amiezii, activitățile extrașcolare)
•Proiectarea activităților ludice și de învățare
•elaborarea documentelor de proiectare didactică: planificare calendaristică, planificare săptămânală, proiect de activitate didactică (temă, scop, obiective, evenimente didactice)
•Managementul activităților ludice și de învățare. Organizare și realizare
•jocul – principala formă de organizare a procesului de învățământ în creșă; Clasificarea jocurilor; Funcțiile jocului. Valențe formative/educative ale jocului
•organizarea spațiului/mediului educațional (intern și extern, fizic și social); cerințe psihopedagogice și ergonomice
•combinații între diferite strategii didactice, în viziune sistemică
•metode, tehnici și procedee folosite în cadrul diferitelor tipuri de activități de învățare
•modalități de optimizare a situațiilor/contextelor de învățare prin intermediul mijloacelor didactice și a materialului didactic
diferențiere și individualizare în procesul de învățământ desfășurat în creșă. Adaptare curriculară
tipuri de activități tematice (activități de creație și comunicare, activități de cunoaștere, activități de muzică și mișcare, activități artistice și de îndemânare, activități în aer liber, jocul) și mijloace de realizare (povestirea, lectura educatoarei, jocul didactic, memorizarea, lectura după imagini, observarea, jocul de construcție, jocul de rol, jocul de mișcare, jocul muzical, modelaj, desen, pictură etc.)
variante de organizare și de realizare a rutinelor și a tranzițiilor
variante de organizare și de realizare a jocurilor și activităților liber-alese
parteneriatul educațional. Relația unitate de învățământ – familie. Aspecte specifice ale comunicării cu părinții (contexte de comunicare, modalități de comunicare, etape, atribuții, drepturi)
•Evaluarea în educația timpurie
•conceptul de evaluare: definire și analiză
•forme ale evaluării specifice învățământului antepreșcolar
•funcțiile evaluării
•metode și instrumente de evaluare a rezultatelor și a progreselor în învățare ale copilului antepreșcolar. Fișa de apreciere a progresului copilului înainte de intrarea în grădiniță – structură și modalitatea de completare; rolul acestora
•interpretarea și valorificarea rezultatelor evaluării în învățământul antepreșcolar